Vnitřní řád školy

Školní řád

Mateřská škola Hulice, okres Benešov

Hulice 102

257 63 Trhový Štěpánov

 

PROVOZNÍ ŘÁD V MATEŘSKÉ ŠKOLE

č.j.                                                                    8

spisový znak                                                  1/8

skartační znak                                               s5

vypracovala:                                                 Irena Brožová

seznámeni s provozním řádem dne:        31.8.2024

směrnice nabývá platnosti dne:               31.8.2024

směrnice nabývá účinnosti dne:              1.9.2024

směrnice zrušuje směrnici ze dne :         1.9.2023

 

  1. Provoz MŠ je od 6.30h do 15.30h
  2. Děti do MŠ přichází od 6.30h do 8.15 h, poté se budova MŠ z bezpečnostních důvodů zamyká.
  3. Rodič je povinen předat dítě osobně paní učitelce, rodič odchází z MŠ až po předání dítěte.
  4. Vyzvedávat děti z MŠ je možné při dopolední docházce mezi 15 a 12.30h, při celodenní docházce mezi 14.30 až 15.30h. V případě potřeby je možná individuální domluva s učitelkami.
  5. Rodiče mohou k vyzvedávání dětí z MŠ pověřit jinou osobu a to písemnou formou po domluvě s paní ředitelkou.
  6. Rodiče jsou povinni oznámit předem známou nepřítomnost dítěte a to co nejdříve. V případě nepřítomnosti nečekané, jsou rodiče povinni tuto absenci ohlásit nejlépe do 8.00 hodin.
  7. Naše mateřská škola je jednotřídní a dochází sem děti ve věku zpravidla od 3 do 7 let.
  8. Do kolektivu MŠ mohou docházet jen zcela zdravé děti. Paní učitelky mají v zájmu zachování zdraví ostatních dětí právo nepřijmout do MŠ dítě s nachlazením či jiným onemocněním.
  9. Rodiče hlásí paní ředitelce veškeré změny v osobních datech, změny telefonních čísel, změnu pojišťovny a jiné.
  10. Povinné předškolní vzdělávání:

 Od počátku roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne pátého roku věku, do zahájení  povinné školní docházky, je předškolní vzdělávání povinné.

Povinné předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech:

 v mateřské škole zapsané v rejstříku škol a školských zařízení

 po dobu 4 souvislých hodin denně

  povinnou dobu vzdělávání stanovuji v naší mateřské škole v čase od 8,00 – 12,00 hodin

 – povinné předškolní vzdělávání není povinné v době prázdnin

Povinné předškolní vzdělávání trvá případně i ve školním roce, pro který byl dítěti povolen odklad povinné školní docházky a je ukončeno až začátkem plnění povinné školní docházky.

Podmínky omlouvání dětí plnících povinné předškolní vzdělávání:

 

Zákonní zástupci jsou povinni oznámit mateřské škole důvody absence předem.

 V případě nenadálé absence zákonní zástupci doloží důvod nepřítomnosti.

Ředitelka mateřské školy je oprávněna v souladu s novelou školského zákona § 34a odst.4  požadovat doložení důvodů nepřítomnosti dítěte nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti dítěte, a to elektronicky nebo telefonem. Po opakujících se absencích si může ředitelka vyžádat od zákonných zástupců písemné vyjádření o důvodech absence dítěte.

  1. Úplata za předškolní vzdělávání:

– úplata se pro příslušný školní rok stanoví pro všechny děti v mateřské škole ve stejné výši. V naší mateřské škole je výše úplaty pro školní rok 2024/2025 stanovena – 400,- Kč měsíčně, usnesením zřizovatele

– v případě omezení nebo přerušení provozu mateřské školy po dobu delší než

    5  vyučovacích dnů, bude stanovena výše úplaty poměrně k plné výši úplaty

– v době přerušení provozu mateřské školy době letních prázdnin, bude úplata

 za  předškolní vzdělávání prominuta

–  děti plnící povinné předškolní vzdělávání úplatu za vzdělávání neplatí

 – úplata za příslušný kalendářní rok je splatná do patnáctého dne následujícího

 kalendářního měsíce

 –  v případě absence dítěte se úplata nevrací

 –  ředitelka mateřské školy může po předchozím písemném upozornění

 zákonnému  zástupci dítěte rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání,   

jestliže zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v 

mateřské škole  nebo úplatu za školní stravování ve stanoveném termínu

 a nedohodne  s ředitelkou jiný termín úhrady

  1. Snížení nebo prominutí úplaty

 Osvobozen od úplaty je :

* zákonný zástupce, který pobírá opakující se dávku pomoci v hmotné nouzi

* zákonný zástupce nezaopatřeného dítěte, pokud tomuto dítěti náleží zvýšení příspěvku na péči

* zákonný zástupce dítěte, který pobírá přídavek na dítě – dokládání nároku na osvobození od úplaty, viz. směrnice o stanovení výše úplaty za předškolní vzdělávání v mateřské škole

* rodič, kterému náleží zvýšení příspěvku na péči z důvodu péče o nezaopatřené dítě, nebo

* fyzická osoba, která o dítě pečuje a z důvodu péče o toto dítě pobírá dávky v pěstounské péči pokud tuto skutečnost prokáže ředitelce mateřské školy,

pokud tuto skutečnost prokáže ředitelce mateřské školy.

12.1 stanovená základní částka může být snížena zákonnému zástupci dítěte, které nedocházelo do mateřské školy ani jeden den příslušného kalendářního měsíce z důvodu nemoci nebo vážných rodinných důvodů

12.2.  zákonný zástupce se o snížení nebo prominutí úplaty dohodne s ředitelkou mateřské školy

12.3. v měsíci červenci a srpnu stanovuji výši úplaty – 0,- Kč (nula)

 

  1. Stravování

Školní stravování v naší mateřské škole zabezpečuje vývařovna Vega.

Vývařovna dodává oběd do termo skříně, kde je udržována teplota jídla až do doby podávání obědů.

Děti mají právo denně odebrat oběd, jedno předcházející a jedno navazující jídlo.

Přesnídávky a svačiny připravuje zaměstnankyně mateřské školy.

S platností od 1.1.2017 jsou v souladu s vyhláškou 107/2005 o školním stravování dodržovány výživové normy. Tyto normy jsou zaznamenávány do mechanizmu výpočtu spotřeby – tzv. Spotřebního koše, což je důležitý ukazatel kvality práce jídelny a předmětem kontrol. Děti je nutné přihlašovat a odhlašovat ze stravování předem, a to do 11,00 hodin předchozího dne.

Příklad: bude –li  rodič chtít dítě přihlásit/odhlásit ve středu ke stravování, je nutné uvědomit mateřskou školu v úterý do 11,00 hodin. .

V případě, že bude dítě přihlášené a nastane  změna nebo dítě onemocní, můžou si rodiče oběd vyzvednout v mateřské škole, do svých přinesených nádob. Stejný systém je u přihlašování dětí. Pokud bude dítě přicházet do MŠ po absenci, je nutné ho přihlásit den předem do 11,00 hodin.

Výše finančních normativů je jednotná pro všechny děti .

Finanční limity Kč / den / strávník:

                   přesnídávka  10,-

                   oběd              30,-

                   svačina          10,-                      

Při vydávání obědů na děti dohlíží pedagogický pracovník, který dbá na bezpečnost při manipulaci s příborem, teplou polévkou apod. V MŠ je dostatečně zajištěn pitný režim. U každého jídla i v průběhu celého dne je dětem zajištěno dostatečné množství tekutin, které jsou podávány do vlastních podepsaných plastových hrnků. Snažíme se o samostatnost u dětí při nošení jídla a stolování.

14.Stravné a školné je splatné nejdéle do 15. dne následujícího měsíce na Obci Hulice nebo převodem na účet 51- 4475850277/0100 s variabilním symbolem období- např. platba za září VS 92024, říjen 102024 atd. V případě opakovaného nedodržení tohoto termínu je možné dítě, které neplní povinné předškolní vzdělávání, z MŠ vyloučit.

  1. Děti jsou vzdělávány podle Školního vzdělávacího plánu (ŠVP), který vychází z Rámcového vzdělávacího plánu (RVP) vydaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Děti jsou tak rozvíjeny ve všech oblastech biologických, psychologických, interpersonálních, sociálně kulturních a environmentálních.

  1. Denní harmonogram je daný, ale může se každý den měnit podle aktuální situace a potřeb dětí.

Rodiče mají možnost spolupracovat a podílet se na dění v mateřské škole. Rodiče jsou aktuálně informováni o svých dětech, akcích a dění v MŠ.

Rodiče mohou podávat podněty, připomínky a stížnosti na práci zaměstnanců MŠ, ti se postarají o zpracování a jejich případné řešení.

 

Denní režim v mateřské škole Hulice 

 

6.30- 8.15   

Příchod do MŠ – spontánní činnosti, námětové hry, individuální či skupinové hry

 

8.15- 8.45   

Řízené tělovýchovné aktivity, rozcvička, komunitní kruh, pohybové hry

 

8.45 – 9.00   

hygiena, svačina

 

9.00 – 9.30  

Řízené činnosti – tvořivé, výtvarné, hudební, konstruktivní, dramatické, didaktické, plnění individuálních plánů s předškoláky

 

9.30 – 11.30

Hygiena, příprava na pobyt venku, pobyt venku

 

 

 

11.30 12.00

Hygiena, oběd

 

12.00 12.30

Odchod dětí domů ,příprava na odpočinek

 

12.30 14.00

14.00 14.30

14.30 15.30

 

Odpočinek dle individuální potřeby dětí, klidové aktivity

 

             Hygiena, odpolední svačina

 

 

Spontánní a skupinové hry, pokračování v započatých dopoledních aktivitách, pobyt na školní zahradě, odchod domů

 

 

HYGIENICKÉ POŽADAVKY NA PROSTORY A PROVOZ ZAŘÍZENÍ PRO VÝCHOVU A VZDĚLÁVÁNÍ PŘEDŠKOLNÍCH DĚTÍ podle vyhlášky č.160/2024 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a dětských skupin

 

Prostorové podmínky

  • 3) odst.1- Zařízení pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku, provozovna
    pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku a dětská skupina musí mít venkovní prostor umožňující volný pohyb dětí. Tento venkovní prostor lze nahradit využitím obdobné plochy v docházkové vzdálenosti. Docházková vzdálenost musí odpovídat věku a fyzickým možnostem dětí a účelnosti využití dané plochy v rámci jejich denního režimu.

        odst.5-  Rostliny a dřeviny vysazené ve venkovním prostoru podle odstavce 1 až 4 (pro MŠ odst. 1) věty první a užité ve vnitřních pobytových prostorech zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a vzdělávání a dětské skupiny, musí být vybrány a udržovány tak, aby byla zachována ochrana zdraví dětí a žáků. 

  • 4) odst. 1- Prostorové podmínky a vnitřní uspořádání v zařízení pro výchovu a vzdělávání
    pro děti předškolního věku, provozovně pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku a dětské skupině musí umožňovat výuku, volné hry dětí, jejich odpočinek, osobní hygienu, tělesná cvičení a zajištění stravování, pokud toto není zajištěno v jiném stravovacím zařízení. Lehátka nebo lůžka používaná dětmi musí poskytovat pevnou oporu zad, izolaci proti chladu a musí být umožněn volný pohyb mezi lehátky a lůžky. Prostor pro ukládání lehátek, lůžek a lůžkovin musí umožňovat jejich provětrávání a oddělené uložení lůžkovin
    pro každé dítě. Každé dítě musí mít individuálně přidělené a označené lůžkoviny.

     odst. 2 –  V zařízeních pro výchovu a vzdělávání a provozovně pro výchovu a vzdělávání se musí zřídit pro žáky učebny a pracovny, které musí být vybaveny a uzpůsobeny tak, aby byly zajištěny podmínky pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením podle druhu jejich zdravotního postižení. Ve školách uskutečňujících vzdělávací program pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami se v učebnách vytvářejí relaxační kouty umístěné mimo prostor lavic.

 

     odst. 3 –  Podlaha v zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovně pro výchovu a vzdělávání a dětské skupině musí být snadno čistitelná.Ve výukových místnostech musí být podlahové krytiny matné, které splňují minimální hodnotu činitele odrazu 0,2.

             Vybavení nábytkem

 

  • 13) odst. 1 – Zařízení pro výchovu a vzdělávání, provozovna pro výchovu a vzdělávání a dětská skupina musí být vybaveny nábytkem, který zohledňuje rozdílnou tělesnou výšku dětí a žáků a podporuje správné držení těla. Židle a stoly pro děti a žáky musí splňovat normové hodnoty české technické normy upravující velikostní ukazatele nábytku11)a musí umožňovat dodržování ergonomických zásad práce dětí a žáků v sedě, které jsou upraveny v příloze č. 2 k této vyhlášce. Pracovní stoly dětí a žáků musí mít matný povrch. Při používání tabule musí být dodržena vzdálenost minimálně 2 m od přední hrany prvního stolu žáka před tabulí.

       odst. 2 –  Vybavení nábytkem v ubytovacím zařízení musí odpovídat charakteru zařízení a věku dětí nebo žáků. Patrová lůžka vybavená nepropustnou podložkou pod matrací musí být zřízena jen v odůvodněných případech s ohledem na tělesné a rozumové schopnosti ubytovaných a musí odpovídat normovým požadavkům české technické normy upravující rozměry a bezpečnost patrových lůžek12). Každé lůžko musí poskytovat pevnou oporu zad a musí mít samostatný prostor pro uložení lůžkovin.

      odst. 3 – Při uspořádání pracovních stolů se dbá na to, aby u žáků nedocházelo k jednostrannému statickému zatížení svalových skupin a aby byly dodrženy požadavky
na úroveň osvětlení podle české technické normy upravující osvětlení13), 14), 15).

                    Mikroklimatické podmínky

 

  • 19) odst. 1 – Prostory zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a vzdělávání a dětské skupiny určené k pobytu musí být přímo větratelné. Požadavky na větrání čerstvým vzduchem a výměnu vzduchu v době využití interiéru jsou upraveny v příloze č. 4 k této vyhlášce. Pro zajištění větrání z venkovního prostoru budovy přirozeným větráním je nutné zajistit otevírání a zavírání oken z podlahy bezpečným způsobem. Bezpečným způsobem z podlahy je nutné zajistit i manipulaci se žaluziemi a dalšími clonícími zařízeními.

          odst. 2 – Zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovna pro výchovu a vzdělávání a dětská skupina musí splňovat parametry mikroklimatických podmínek uvedené v příloze č. 4 tabulce č. 2 k této vyhlášce. Zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovna pro výchovu a vzdělávání a dětská skupina nesmí být provozovány v případě, že 3 dny po sobě jdoucí klesne minimální teplota vzduchu v těchto prostorech pod hodnotu uvedenou v příloze č. 4 tabulce č. 2 k této vyhlášce.

            odst. 3 –  V zařízení pro výchovu a vzdělávání a v provozovně pro výchovu a vzdělávání a dětské skupině při extrémních venkovních teplotách, kdy venkovní teplota vzduchu naměřená ve stínu je vyšší než 30°C nebo kdy je ve vnitřních prostorech naměřena výsledná teplota vyšší než hodnotatg max uvedená v příloze č. 4 tabulce č. 2 této vyhlášky, musí být zajištěno snížení tepelné zátěže dětí a žáků, zejména pobytem dětí a žáků v tepelně nezatíženém prostředí a zajištěním pitného režimu pro děti a žáky.

            Odst. 4 –  Pokud venkovní stav prostředí neumožňuje využít přirozené větrání pro překročení přípustných hodnot škodlivin20) a hluku21) ve venkovním prostředí, musí být mikroklimatické podmínky a větrání čerstvým vzduchem zajištěny vzduchotechnickým zařízením. Pokojová teplota je kontrolována pokojovým teploměrem ve třídě na nástěnce.

 

       Provozní podmínky

  • 20) odst. 1 – Časové rozložení výuky a režim dne v zařízení pro výchovu a vzdělávání, s výjimkou zařízení sociálně výchovné činnosti a zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc, a v provozovně pro výchovu a vzdělávání musí odpovídat věkovým zvláštnostem dětí a žáků a jejich biorytmům. Při výuce je třeba dbát na prevenci jednostranné statické zátěže vybraných svalových skupin výchovou dětí a žáků k správnému sezení a držení těla. Zásady pro práci dětí a žáků v sedě jsou upraveny v příloze č. 2 k této vyhlášce.

           odst. 2 – V zařízení pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku, provozovně
pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku a dětské skupině je denní doba pobytu venku po maximální možnou dobu. Dobu pobytu venku lze upravit s ohledem na klimatické podmínky.

 

 

 

  • 21) odst. 1 –  Prostory zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovny pro výchovu a vzdělávání a dětské skupiny musí být udržovány v čistém a nepoškozeném stavu s ohledem na účel jejich užívání, a to včetně používaných lůžkovin, ručníků a prádla.

                     odst. 2 –  Čisté lůžkoviny, ručníky a prádlo se skladují v samostatných prostorech nebo v čistých, uzavíratelných skříních nebo na policích v obalech. Manipulace s použitými lůžkovinami, ručníky a prádlem musí probíhat hygienicky nezávadným způsobem. 

 

úklid v prostorách zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovnách pro výchovu a vzdělávání se provádí:

denně setřením všech podlah a povrchů na vlhko, koberce vysavačem

denně se vynášejí odpadky

denně se za použití čistících a dezinfekčních prostředků umývají umyvadla a záchody

nejméně jednou týdně se myjí omývatelné časti stěn hygienického zařízení a dezinfikuje se umývárna a záchod

dvakrát ročně se myjou okna, včetně rámů a sítí

jednou ročně (během letních prázdnin) se dělá celkový úklid celé mateřské školy

jednou za 3 roky nebo v případě potřeby se maluje 

pravidelně se větrá

-výměna lůžkovin a praní prádla :

ložní prádlo je měněno 1x za 3 týdny , ručníky 1x týdně

praní prádla si zajišťují rodiče, kdy jim špinavé zabalené prádlo připravíme do šatny k místu dítěte

čisté lůžkoviny a lůžkoviny nespících dětí  ukládáme v čisté, uzavíratelné skříni, označené jmenovkami dětí

 

 

 

OSTATNÍ POŽADAVKY A ZÁSADY – VIZ. PŘÍLOHA č.1 – č.4

            V Hulicích, dne 31.8.2024

Četla a porozuměla :

Bc. Štěpánka Bézová …………………….

Zdeňka Kuželková………………………..

Jitka Blehová………………………………                                                                        

                                                                                        Irena Brožová, ředitelka

Příloha č. 1 k vyhlášce č…../2024 Sb.

Požadavky na hygienické zařízení 

 

  1. Hygienické zařízení v zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovně pro výchovu a vzdělávání žáků upravuje vyhláška o požadavcích na výstavbu10).

  1. Hygienické zařízení v provozovně živnosti péče o dítě do 3 let věku v denním režimu a dětské skupině, do které dochází děti do 3 let věku, musí obsahovat dětské záchodové mísy, které musí svou velikostí a výškou osazení od podlahy odpovídat věku dětí a které jsou napojeny na přívod tekoucí pitné nebo užitkové vody (dále jen „dětská záchodová mísa“), dětská umyvadla, která musí svou velikostí a výškou osazení od podlahy odpovídat věku dětí a která jsou napojena na přívod tekoucí pitné a teplé vody (dále jen „dětská umyvadla“) a dětské nočníky. Dětské nočníky se myjí pod tekoucí pitnou nebo teplou vodou včetně dezinfekce v prostoru provozně nebo prostorově odděleném od prostoru užívaného dětmi. Umývárna se dále vybavuje podle věku dětí sprchou nebo sprchovým koutem s napojením na přívod tekoucí pitné a teplé vody. Umyvadla a sprchy musí být opatřeny pouze jedním výtokovým ventilem napojeným na centrální termostatickou směšovací armaturu umístěnou mimo dosah dětí, nebo směšovacími bateriemi se zařízením pro omezení nejvyšší teploty na výtoku. Umývárna je dále vybavena krytým odpadkovým košem a v případě péče o dítě do 2 let věku přebalovacím pultem.

 

  1. Hygienické zařízení v zařízení pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku, v provozovně pro výchovu a vzdělávání pro děti předškolního věku a dětské skupině musí obsahovat dětské záchodové mísy, a dále dětská umyvadla a sprchy, napojené na přívod tekoucí pitné a teplé vody. Umyvadla a sprchy musí být opatřeny pouze jedním výtokovým ventilem napojeným na centrální termostatickou směšovací armaturu umístěnou mimo dosah dětí, nebo směšovacími bateriemi se zařízením pro omezení nejvyšší teploty na výtoku. Sprchy musí být řešeny tak, aby do nich děti mohly vstupovat bez cizí pomoci.

  1. V zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovně pro výchovu a vzdělávání a dětské skupině musí být vyčleněn odvětrávaný prostor pro ukládání čisticích prostředků a pomůcek mimo dosah dětí a žáků. V případě, že není zřízena výlevka s přívodem tekoucí pitné a teplé vody s odvodem vody v samostatné místnosti, zřídí se alespoň na jednom hygienickém zařízení. V případě hygienického zařízení zřízeného podle bodu 2 lze výlevku nahradit jiným technickým vybavením zajišťujícím přívod tekoucí pitné a teplé vody a odtok vody, které je umístěno tak, aby bylo umožněno hygienické mytí a dezinfekce dětských nočníků mimo dosah dětí.

  1. Všechna hygienická zařízení v zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovně
    pro výchovu a vzdělávání a dětské skupině musí být vybavena prostředky pro hygienické mytí a hygienické osušení rukou a toaletním papírem. Umyvadla a sprchy musí být napojeny na přívod tekoucí pitné a teplé vody. Každá záchodová kabina musí být vybavena krytým odpadkovým košem. Stěny a podlahy hygienického zařízení musí být omyvatelné a čistitelné a snadno dezinfikovatelné.

Příloha č. 2 k vyhlášce č…../2024 Sb.

Zásady pro práci dětí a žáků vsedě a ergonomické parametry školního nábytku

 

  1. Funkční rozměry nábytku pro dodržení fyziologického sedu a správné postavení páteře a pánve:

  1. a) Výška sedadla je rovna délce bérce, zvětšené o výšku nízkého podpatku (1 až 2 cm),
    kdy chodidla jsou při zadním sezení celou plochou v kontaktu s podlahou tak, aby bylo možno se o ně pevně opřít.

  1. b) Efektivní hloubka sedadla podepírá nejméně dvě třetiny délky stehna. Přední hrana sedadla nesmí zasahovat do podkolenní jamky a musí být zaoblená.

  1. c) Opěradlo slouží především jako opora beder, nikoliv hrudní páteře. Pro volný pohyb horních končetin nesmí sahat výš, než k dolnímu úhlu lopatek.

  1. d) Výška pracovní plochy stolu se umísťuje ve výšce loktů volně spuštěných paží sedícího dítěte a žáka.

  1. e) Ergonomické požadavky splňuje stůl s nastavitelným sklonem desky, a to pro psaní 10 – 16 stupňů, pro čtení až 35 stupňů.

  1. Židle a stoly v kontaktu s podlahou musí být stabilní. Pro dynamický sed je vhodný kyv sedáku v předozadní rovině od – 5 do + 5 stupňů.

  1. Nejméně namáhavý sed, jak pro svalovou aktivitu, tak pro tlak na meziobratlové ploténky, je v mírném záklonu s podepřenou páteří.

  1. Z důvodu snižování statického přetěžování svalových skupin pohybového aparátu
    je důležité funkční střídání poloh, mezi něž patří zejména krátkodobé zařazování alternativních poloh mimo pracovní stoly, například klek, leh a používání pomůcek pro dynamický sed, například balanční míče, overball, balanční podložky.

Příloha č. 3 k vyhlášce č…../2024 Sb.

Požadavky na denní, elektrické a sdružené osvětlení

  (1) Prostor s denním osvětlením musí splňovat minimálně tyto hodnoty:

  1. a) denní osvětlení
  2. pro svislé a šikmé osvětlovací otvory vyjádřené cílovým činitelem denní osvětlenosti D= 2 % na 50 % posuzovaného prostoru a zároveň minimálním cílovým činitelem denní osvětlenosti DTM = 0,7 % na 95 % posuzovaného prostoru,
  3. pro vodorovné osvětlovací otvory s čirým materiálem vyjádřené cílovým činitelem denní osvětlenosti D= 2,0 % na 95 % posuzovaného prostoru, denní osvětlení pro vodorovné osvětlovací otvory s difúzním materiálem vyjádřené cílovým činitelem denní osvětlenosti D= 1,7 % na 95 % posuzovaného prostoru,
  4. b) celkové elektrické osvětlení prostoru vyjádřené udržovanou osvětleností musí být minimálně Ē= 200 lx s rovnoměrností osvětlení Uo  ≥  0,4 v převažující rovině místa zrakového úkolu, pokud příslušná česká technická norma upravující hodnoty elektrického osvětlení15) nestanoví vyšší hodnoty.

(2) Celý prostor místnosti se sdruženým osvětlením musí splňovat minimálně tyto hodnoty:

  1. a) denní osvětlení
  2. pro svislé a šikmé osvětlovací otvory vyjádřené cílovým činitelem denní osvětlenosti
    DT = 1% na 50 % posuzovaného prostoru a zároveň minimálním cílovým činitelem denní osvětlenosti DTM= 0,5 % na 95 % posuzovaného prostoru,
  3. pro vodorovné osvětlovací otvory vyjádřené cílovým činitelem denní osvětlenosti
    DT = 1,5 % na 50 % posuzovaného prostoru a zároveň minimálním cílovým činitelem denní osvětlenosti DTM= 0,5 % na 95 % posuzovaného prostoru,
  4. b) celkové doplňující elektrické osvětlení vyjádřené udržovanou osvětleností minimálně Ē= 300 lx s rovnoměrností osvětlení U≥ 0,4 v posuzovaných prostorech, pokud příslušná česká technická norma upravující hodnoty elektrického osvětlení15)nestanoví vyšší hodnoty. Intenzita elektrického osvětlení u udržovaných osvětleností 200-500 lx včetně se navyšuje o jeden stupeň řady osvětleností podle české technické normy pro elektrické osvětlení 15).

                (3) Stanovení hodnoty indexu oslnění RUG pro elektrické osvětlení ve vnitřních prostorech musí být součástí návrhu elektrického osvětlení, který bude obsahovat výpočet RUG použitím rovnice15)a vyhodnocuje se pro sedící osobu ve výšce 1,2 m a pro stojící osobu 1,7 m v prostoru místnosti před tabulí sloužící výuce. Výsledek výpočtu se zaokrouhlí na celé číslo směrem dolů. Barevný tón elektrického světla volit pro hodnoty Ēm ≤ 200 lx teple bílý; 200 lx<Ēm ≤ 1000 lx neutrálně bílý; Ēm> 1000 lx chladně bílý podle české technické normy upravující hodnoty elektrického osvětlení15).

Příloha č. 4 k vyhlášce č…../2024 Sb.

Požadavky na větrání a parametry mikroklimatických podmínek

 

                Tabulka č. 1: Množství přiváděného venkovního vzduchu v učebnách, hernách, pracovnácha tělocvičnách a množství odváděného vzduchu v šatnách a hygienických zařízeních v zařízení pro výchovu a vzdělávání a provozovně pro výchovu a vzdělávání a dětské skupině:

 

typ prostoru

 

přiváděný venkovní vzduch

(m3.hod-1)

odváděný vzduch

(m3.hod-1) pro nárazové větrání

učebny, herny, pracovny, místnosti určené k dlouhodobému pobytu dětí a žáků

20 na dítě/žáka

 

tělocvičny

20 na dítě/žáka

 

šatny

 

20 na dítě/žáka

umývárny

 

30 na 1 umyvadlo

sprchy

 

150 – 200 na 1 sprchu

záchodové kabiny

 

50 na 1 kabinu, 25 na 1 pisoár

                Celoročně přípustné parametry mikroklimatických podmínek:

                Tabulka č. 2: Hodnoty teplot, rychlosti proudění a relativní vlhkosti vzduchu

typ prostoru

teploty

rychlost proudění

va(m.s-1)

relativní vlhkost

rh(%)

tg min (°C)

tg max (°C)

učebny, herny, pracovny, místnosti určené k dlouhodobému pobytu dětí a žáků

20

28

0,1 – 0,2

30 – 65

tělocvičny

18

28

šatny

20

28

umývárny

24

sprchy

24

záchodové kabiny a chodby

18

                Kontrolu teploty vzduchu v pobytových prostorech lze zabezpečit pomocí nástěnných teploměrů. Teploměry se nesmí umisťovat na stěny s okny a stěny vystavené přímému dopadu slunečního záření a musí být umístěny minimálně 1 m nad úrovní podlahy.

11) ČSN EN 1729-1 Nábytek – Židle a stoly pro vzdělávací instituce – Část 1: Funkční rozměry.

12) ČSN EN 747-1 + A1 Nábytek – Patrová lůžka a vysoká lůžka – Část 1: Požadavky na bezpečnost, pevnost a trvanlivost.

13) ČSN EN 17037+ A1 Denní osvětlení budov, ČSN 73 0580-1 Denní osvětlení budov Část 1: Základní požadavky a ČSN 73 0580-3 Denní osvětlení budov Část-3: Denní osvětlení škol.

14) ČSN 36 0020 Sdružené osvětlení.

15) ČSN EN 12464-1 Světlo a osvětlení – Osvětlení pracovních prostorů – Část 1: Vnitřní pracovní prostory.

20) Zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů.

21) Nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, ve znění pozdějších předpisů.